Stacks Image 2128

«Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid»

HJK

I lille Norge, er vi få og budsjettene små. Da kommer fordelen med bred erfaring.

Selvom jeg fikk en pangstart på min karriere som grafiskdesigner, forstod jeg tidlig at i lille norge må man tilegne seg erfaring på mange områder for å få hjulene til å gå rundt. En bedrifts identitet er avhengig av at det er en rød tråd gjennom alle de MF-tiltak som gjøres. Å samle det grafiske hos få er både lønnsomt og enkelt.


My Image

Eiendoms MF

Utvikling av salgsmateriell for eiendom.

De siste årene er dette blitt mitt spesialfelt. Erfaring fra design og markedsførings bransjen blandet med forståelsen rundt utvikling av eiendom hentet fra mindre egne prosjekter, har gitt meg mange kunder og prosjekter.

Selvaag var en av de største kundene i Pilot Design. Som totalbyrå, fikk jeg mye erfaring som har vært nyttig for senere kunder. En av de siste profiljobbene har vært for Neptune Properties. Ved siden av visuell profil, jobbet vi også frem verdier og visjon.

My Image

Profil

Design av totalprofil, identiteskonsepter eller kun enkel logo?

Skape en identitet fra bunn av, eller sette profilen i system. Lage en profilmanual?

Gjennom årene har jeg utviklet veldig mange profiler for nesten like mange bransjer. Uansett om logoen skal skapes for et børsnotert selskap eller kun for et mindre eienomsprosjekt bør egentlig tanken om motakers opplevelse ligge til grunn. Utfordringen blir forskjellig først når den «råde tråden» skal ut gjennom x-antall bruksområder. Dette skjer gjerne i større bedrifter. Tanken om bruk og gjennomføringsevne må derfor tilpasses, samt varigheten.
Stacks Image 3382

Kampanje

Salgskampanjer i butikk, på messer eller andre lokasjoner.

Fra ide til ferdig produksjon.

Planlegging av kampanjer - mediavalg/kjøp.

Diplom-Is sin Royal kampanje, Mills Smartkaviar, Wilfa sin vaffeldag og flere andre under portfolio.

My Image

Webdesign

Først var det nok å være på nett…så kom fokuset på innhold…nå er mulighetene enorme og «ferdig løsningene» på vei ut. Koblingene mellom sosiale medier og tilpassing av innhold for mobil er avgjørende. Vi har alltid hatt fokus på målgruppens brukeropplevelse av nettsiden, og guiding av ønsket budskap. Bedriftens profil må også ivaretas.

Erfaring viser at det er ikke det å sette opp designet som nødvendigvis er det vanskelige. Mange bedrifter har flotte publiseringsløsninger, men sidene mangler dynamikk og innhold. Lite nytt skjer! Jeg tror at min hjelp ligger like mye i å ta frem og tilpasse innhold. Sammen kan vi skape dynamikk. Alt fra å publisere Instagram til å ta en fotosession av bedriftens beste side, kan skape ny kunde/bruker opplevelse.
My Image

Package

Ski, sykler, vinkartonger, melposer, rusbrus, impregnering osv. Alt skal ha sitt design slik at målgruppen velger deg.

Hvorfor blir noen produkter valgt til fordel fra andre? Det er kanskje her målbarheten av grafisk design kommer mest til syne og skiller mellom suksess og tap.

Jeg har fått lov til å designe og utvikle mange forskjellige produkter - tar likevel frem Fiber ProTector sin serie av impregneringer og flekkfjerner. Nylig redesign av forrige package-design vi gjorde for over 15 år siden. Fra å være et nytt produkt til idag og være det mest solgte.

Mange av mine kunder har jeg hatt følge med i veldig mange år. Takk for tilliten.

My Image
Stacks Image 3738
Stacks Image 3733
Stacks Image 3773

Annonser

Med salg i fokus.

Det kan være kreativt, men enda viktigere det må være forstålig. Skal man bygge profil, eller selge produkt omgående. Ofte kan kombinasjonen være løsningen.

Erfaring fra mange forskjellige bransjer, viser at flere hensyn bør tas til de forskjellige målgrupper og organisasjoner.

Eksempel kan være fra bilbransjen, hvor importør og eksternt forhandlernett kan ha ulike mål.

Norges tradisjon med at mange annonser skal være veldig morsomme må også vurderes opp mot resultat.

Foto og bildebehandling

Jeg gjør stort sett all foto for mine arbeider, så i kataloger, prospekter, annonser osv. under portfolio finnes manfoldig eksempler. Jeg har selvsagt ikke noe imot å bruke andre fotografer, men som oftest vet jeg hvilket behov og krav som passer til de enkelte prosjekt. I de senere år er det vel vært mest interiør og eksteriør av eiendomsprosjekter, samt matfoto oppdrag. Gjennom årene har jeg gjort alt fra bilkampanjer for Mercedes, fashionfoto for Risøe til mye produktfoto.

Har lang erfaring med bildebehandling og retusj, det meste er mulig idag.


My Image

Avis / Magasin

• Kundeavis/magasin
• Intern magasin
• Vedlegg
• Redesign av maler

• FRA A TIL Å
• STRATEGI
• INNHOLDSPLAN
• FOTO
• SKAPE ARTIKKLER
• TEKST
• PRODUKSJON
Hvilke MF-tiltak har man når oppdragsgiver er norges største vin og sprit importør? Løsningen var å skape sitt eget medium, hvor man tilpasset seg lovverket. KORKA ble et av norges største vinmagasin.

Selvaag har alltid hatt fokus på å informere/motivere de ansatte gjennom internmagasin.

Apple / Mac&Carry…populært kundemagasin.

Listen er lang over publikasjoner, flere er vist under portfolio.

My Image
My Image
My Image

My Image

Tilrettelegger for Norge - inhouse byrå

Maler blir ofte designet i opphavsland. Fordi JHelstad har jobbet med mange veldig store merkevarer, har jeg også måttet tilpasse mye «ferdig» materiell. Enten med tanke på formater og oversettelser av tekster, men også tilpasse innholdet noe for det norske markedet.

Tilgjengelighet, orden, filhåndtering og oversikt blir stikkordene når mye materiell skal tilpasses. Liten organisasjon gjør at handling av grafisk materiell går veldig smertefritt for mine kunder. Kanskje du kjenner deg igjen i hva er nå cmyk, gif, eps, pantone, C5? - «Jeg får ikke åpnet filen.»

Produksjon av materiell

De finnes et hav av muligheter, like mange dårlige løsninger til veldig forskjellige priser.

Det har tatt meg ca. 20 å få «nesten» full oversikt over dette markedet. Som oftest finner jeg den beste og mest kostnadseffektive løsningen.

Selv har jeg en stor plotter som skaper plakater, bannere, RollUps osv. Her har jeg kontroll på leveringstid, og kan levere idag.
My Image

“Vi valgte JHelstad som kretiv samarbeidspartner fordi han viste god forståelse og stort engasjement for prosjektet»

KONTAKT MEG:

JHelstad AS
Måltrostveien 23
0786 Oslo

T: 93433002
joachim@jhelstad.no

TJENESTER:

• PROFIL / IDENTITET
• PROSPEKT & KATALOG
• WEBDESIGN
• FOTO
• ANNONSER, DM & REKLAME
• PAKNING / EMBALASJE
• MESSE- OG BUTIKKDEKOR
• ÅRSRAPPORT
• SALGS STRATEGI
• 3D UTVIKLING

© 2015 JHelstad. Alle rettigheter reservert.