Stacks Image 6449

«For 1o år siden kom salgsmateriell for eiendom fra kopimaskinen. Gjennom design og utvikling av mange prosjekter, har jeg fått lov til å påvirke utviklingen til der vi er i dag.»

«Det brukes millioner i markedundersøkelser for et produkt til 10,- Det gjøres sjelden markedundersøkelser ved oppføring av boliger til flere millioner»

Etter 10-12 år med ekstreme arbeidsmengder og suksess med Pilot Design, valgte jeg å trekke meg tilbake mot hjemmekontor. På denne tiden var det “ekstremt” enkelt å skape bi-inntekt gjennom å sysle litt meg eiendom, og dette ble kombinasjonen som satt meg i kontakt med flere utviklere som trengte materiell og salgs-sparring. Med erfaring fra noen av Selvaags suksessprosjekter bl.a. Fossum Terrasse, kom flere og flere prosjekter. Jeg hadde også ideen bak iHus og deres første profil.

Forståelsen for det å tenke målgruppe og tilpasse deres behov var og er fortsatt litt fremmed innen eiendomutvikling. Mange bygger først og tenker målgruppe etterpå. Man ser også at produktet/eiendommen med enkle valg kunne vært betydelig bedre. Eksempel for bare 10 år siden ble de fleste leiligheter på fjellet bygget med samme interiørvalg som en leilighet i byen. Gipsvegger ble malt hvite og 3-stavs eike parkett på gulvet. «Krystallen» på Kvitfjell var et av prosjektene som gikk i denne fella (sjekk finn.no). Dette dreier seg ikke om kostnader, med om dårlig/ingen avgjørelser.
Ved siden av å være grafisk designer, håper jeg og kunne tilby mye erfaring rundt hva som funker for å få solgt eiendommen. En sparringspartner som sier ifra hvis produktet burde vært annerledes. Er produktet ekstremt bra, blir markedføringsjobben mye enklere. Jeg jakter alltid etter den «gode historien», målet er å skape/designe et så godt prospekt at utvikler får lyst til å bo der.

I det siste har jeg utviklet/designet ny profil for boligutvikler Neptune Properties og fritidseindom konseptet Skigaarden øverst i Hemsedal. På begge disse omfattende designoppdrag har jeg oppsummert erfaring og kunnskap fra alle tidligere arbeider, samt utviklet videre salg av eiendom.


My Image

Prospekt

Design av totalprofil, brosjyre, plakater, Dm og T-shirt

De fleste av maleriene er bygd opp av flere lag maling, og har ulike strukturer i overflaten. Med mange lag oljemaling som skal tørke fører også til at det en tidkrevende prosess, og hvert bilde tar gjerne mellom tre-fire til seks måneder å ferdigstille. Teknikken gjør også at bildene har en fortelling som kan leses både i dybden, lag på lag og over billedflaten.

My Image

Totalprofil

Design av totalprofil, identiteskonsepter eller kun enkel logo?

Skape en identitet fra bunn av, eller sette profilen i system. Lage en profilmanual?

Gjennom årene har jeg utviklet veldig mange profiler for nesten like mange bransjer. Uansett om logoen skal skapes for et børsnotert selskap eller kun for et mindre eienomsprosjekt bør egentlig tanken om motakers opplevelse ligge til grunn. Utfordringen blir forskjellig først når den «råde tråden» skal ut gjennom x-antall bruksområder. Dette skjer gjerne i større bedrifter. Tanken om bruk og gjennomføringsevne må derfor tilpasses, samt varigheten.

Annonser i trykte medier er fortsatt i høy grad gjeldene…

…og kommer nok til å være det noen år til. Jeg tror likevel annonsene kommer til å få kjøper inn på nett for å vise mere av objektet. Eiendom trenger mye plass, da det ofte ehar en omfattende «historie» - mye informasjon. Innefor valg av media er det lov å være mer utradisjonell enn det man har sett til nå. Det å synes i eiendomsbilag er vanskelig.

• Overskrift som blikkfang
• Lokal forankring, gjennom bruk av dialekt
• Så tydelig som mulig

My Image

• Utradisjonell tekst
• Denne annonsen stod i magasiner og andre media der den skilte seg ut.

My Image

• Blikkfang gjennom bruk av skibilde
• Oransj fane gir salg. Designmessig ligger utfordringen i å beholde en eksklusiv profil, men i avisenes annonsekaos er dette lov.

My Image

Et knippe annonse design. Forskjellig profil med tanke på målgruppe.

Stacks Image 7697

Before After
Before After

Utvikling av 3Der krever forståelse av målgruppen

Idag finnes det mange som som lager 3Der - små forskjeller og detaljer, gjør at de treffer målgruppen bedre. Samtidig som jeg «tilpasser» interiørene holder jeg også kontakten med utvikler - dette blir ofte rimeligere og mye bedre.

Her vises 1. ukast rett fra 3D-utvikler og det som ble brukt. Dette er en utvikler jeg er veldig fornøyd med, men som med mange andre har ikke full forståelse for målgruppen. Gode 3Der for fritidseiendom er ofte det vanskeligste.

“Vi valgte JHelstad som kretiv samarbeidspartner fordi han viste god forståelse og stort engasjement for prosjektet»

KONTAKT MEG:

JHelstad AS
Måltrostveien 23
0786 Oslo

T: 93433002
joachim@jhelstad.no

TJENESTER:

• PROFIL / IDENTITET
• PROSPEKT & KATALOG
• WEBDESIGN
• FOTO
• ANNONSER, DM & REKLAME
• PAKNING / EMBALASJE
• MESSE- OG BUTIKKDEKOR
• ÅRSRAPPORT
• SALGS STRATEGI
• 3D UTVIKLING